راهنمای پذیرش در مرکز رشد:

مرکز رشد محل استقرار و فعالیت هسته­­ها و شرکت­های نوپایی است که در نظر دارند با استفاده از تخصص افراد خود، شرکتی را راه­اندازی نموده و در زمینه ایجاد محصولات (کالا/خدمات) جدید، مبتنی بر دانش و فناوری فعالیت نمایند. کسانی که به تازگی فعالیت خود را شروع نموده و یا در حال شکل­گیری می­باشند. منظور از هسته(استقرار در مرحله پیش رشد)؛ گروهی از افراد هستند که در نظر دارند -با اراده محکم و قطعی- شرکتی را راه­اندازی نمایند اما هنوز آن را به ثبت نرسانده­اند و در حال انجام مراحل قانونی ثبت می­باشند. مرکز رشد از این هسته­ها حمایت نموده و قابلیت پذیرش آنها را دارد. لازم به ذکر است که هسته باید حداکثر ۶ ماه پس از پذیرش، شرکت خود را به صورت قانونی به ثبت برساند. لذا براساس اینکه در حال حاضر کدام شرایط را دارا می­باشید(پیش رشد یا رشد)، می­توانید فرم مربوطه برای پذیرش در مرکز رشد را انتخاب و تکمیل نماید.

به دلیل اینکه ریسک و هزینه راه­اندازی شرکت برای افراد جوان و کم تجربه بالا است، مرکز رشد می­تواند با حمایت از این افراد، ریسک کار را برای آنها کاهش داده و با ارائه خدمات به آن­ها، توان شرکت را برای شکل­گیری، ساخت محصول و تجاری­سازی آن افزایش دهد. هدف مرکز رشد ساخت یک نوع محصول خاص به طور مستقیم نیست بلکه تلاش دارد با حمایت­های خود به تشکیل شرکت­هایی توانمند، خلاق و نوآور کمک نموده تا آن شرکت­ها بتوانند محصولات جدید و فناورانه تولید نموده(سبد محصولات) و آن را تجاری نمایند. این شرکت­ها به مدت سه سال در مرکز رشد عضو خواهند بود و در این مدت اقدام به ساخت و فروش محصول خود خواهند نمود. بعد از آن می­توانند در صورت احراز شرایط پذیرش در پارک و تمایل خود، برای پذیرش در دوره موسسات فناور اقدام نمایند.

برای پذیرش در مرکز رشد به موارد زیر نیاز است:

تیم کاری متخصص: منظور افرادی که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای شرکت پیش بینی نموده­اند، به انجام رسانند. همچنین علاوه بر افرادی با تخصص مرتبط با بخش فنی شرکت، نیاز به افرادی با تخصص­هایی به منظور انجام امور اداری و بازاریابی شرکت نیز می­باشد.

ایده محوری: هسته/واحدفناور باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه می­شود و شرکت می­تواند آن را تجاری نماید. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستی­ها و نواقصات فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب می­شود. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمی­توانند به عنوان ایده انتخاب شوند. چرا که پیش فرض این است که مطالعات و پژوهش­های مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و شرکت درصدد ساخت و تجاری­سازی آن است.

برنامه کاری: شرکت برای راه­اندازی کسب و کار، ساخت محصول و تجاری­سازی آن نیازمند تهیه یک برنامه کاری  (Business Plan)   با رویکرد سه ساله می­باشد. براساس آن شرکت می­تواند مسیر حرکت خود را برای سه سال آینده از نظر، تیم کاری، محصولات، بازارها و حوزه مالی، برنامه­ریزی نماید.

فرایند پذیرش:

پذیرش اولیه و تکمیل مدارک پذیرش تحت نظر مدیر مرکز رشد، بر عهده واحد جذب و پذیرش خواهد می باشد. این واحد در تعامل با واحد متقاضی نسبت به تکمیل مدارک، پرسشنامه‌ها و دریافت مستندات مربوط به الزامات پذیرش واحد متقاضی اقدام نموده و از کامل بودن و تطبیق با شرایط پذیرش اطمینان حاصل می نماید. پرونده برای بررسی به شورای فناوری انتقال می باید، این شورا طبق این آیین‌نامه و کاربرگ امتیازدهی مرتبط با آن، پس از ارزیابی ایده‌محوری، تیم‌کاری و برنامه کاری واحد فناور و انجام مصاحبه حضوری نسبت به انتخاب و پذیرش هسته‌های فناور برای استقرار در دوره پیش رشد و یا رشد اقدام می‌نماید.

فایل پاور پوینت جهت تکمیل و ارائه در جلسه شورای مرکز رشد

اولویت‌های پذیرش :

ایده‌های کاری در زمینه‌های زیر دارای اولویت در پذیرش خواهند بود:

  • طرح ها و ایده های تعریف شده در محدوده فناوری و نه صرفاً تجاری یا تحقیقات بنیادی
  • طرح ها و ایده های دارای توجیه اقتصادی و بازار مناسب برای تأمین اعتبارات مورد نیاز
  • طرح ها و ایده های مکملِ فناوری واحدهای موجود در مرکز رشد
  • طرح ها و ایده های متناسب با اولویت و فرصت های موجود در استان
  • طرح ها و ایده های در زمینه فناوری‌های نوین